Şu Anda Burdasınız
Anasayfa > Makaleler > Aşk Şairi Ümit Yaşar Oğuzcan’a göre Aşkın Tarifi ve İdeal Kadın

Aşk Şairi Ümit Yaşar Oğuzcan’a göre Aşkın Tarifi ve İdeal Kadın

Aşk Şairi Ümit Yaşar Oğuzcan’a göre Aşkın Tarifi ve İdeal Kadın

Aşka gelince:
Aşk Şairi olarak tanındım. Hep öyle kalmak isterim. Bu konuda şiirlerim de çok şey söyledim. Daha da söyleyeceğim. Aşk şairiyim fakat, sevmekten sevilmeye fırsat bulamadım. Karşılıklı sevenlerin değil, sevipte sevilmeyenlerin şiirini yazdım. Aşkın karşılık beklemeden sevmek olduğuna inanıyorum.

Şiirden öte ne var:
Şiirden önce Aşk vardı, şiirden sonra da ölüm var

Aşk şairi olarakta ününüz büyük. Kadınlar hakkında ne düşüyorsunuz desem:
Aşkı tatmamış bir aşk şairi. Ne gülünç bir şey. Ben aşkı yaşamıyorum, onu arıyorum. Bulduğum zaman gerçek bir aşk şairi olabilirim

Şiirlerinizde tabiatı işlemiyorsunuz. Gerçekte memleketimiz tabiat bakımından çok güzel. Bu mevzuya ne dersiniz?
Bence tabiatın en güzel yaratığı kadındır. Onlar için çok, çok yazdığım ve yazacağıma göre Şiirlerimde tabiat güzelliklerinin işlenmediği iddiası yersiz olur.

Nelerden İlham Alırsınız:
İnsanlardan, özellikle kadınlardan

Aşk şairi olarak büyük bir ününüz olduğuna göre aşkı tarif eder misiniz?
Aşk, ben olmaktan çıkıp, o olmaktır.
Peki siz hiç, o oldunuz mu
Evet, ama o, hiçbir zaman ben olmadı

Aşka inanır mısınız, kaç kez aşık oldunuz:
İnanırım elbette, sayısını bilemem ama sevdiğim kadınlar oldu. Hepsi de aşk mıydı, bunu cevaplamak güç.

Erkekler mi yoksa Kadınlar mı çok aşık olur, Aşk mı intiharı getirir intihar mı aşkı:
Bence aşık olmak bir kabiliyet işidir. Kabiliyetliler daha çok aşık olur. İkisi de getirmez götürür bence.

Öncelikle şiirin, aşkın ve dolayısıyla kadının tariflerinin kesinlikle yapılamayacağı kanısındayım. Nasıl ki, bugüne kadar hiç kimse tarafından, çoğunluğun kabullendiği bir şiir ve aşk tarifi yapılamamışsa şiirle aşkın doğurucusu ve besleyicisi olan kadının da tarifi yapılamamıştır. Bu gerçeği belirttikten sonra ideal kadın, sevilen kadındır diyeceğim. Öte yandan ideal kadın, bir ömür boyu beklediğimiz kadındır da.

Ümit Yaşar Oğuzcan Hayatı

Ümit Yaşar Oğuzcan, 22 Ağustos 1926’da Tarsus’ta doğdu. Eskişehir İnkılap İlkokulu (1937), Konya Askeri Ortaokulu (1940), Eskişehir Ticaret Lisesi’ni bitirdi (1946). Çalışma yaşamına atıldı, Osmanlı Bankası’na girdi, sonra Türkiye İş Bankası’na geçerek Adana, Ankara ve İstanbul’da çalıştı (1948-1960). Kendi adını taşıyan bir yayınevi kurdu (1960), Yergi-Dergi adlı hiciv-mizah dergisi çıkardı (üç sayı, 1965). Kısa bir süre Yapı Kredi’de çalıştıktan sonra, İstanbul’da Akbank Genel Müdürlüğü’nde krediler 2. müdürü oldu. Buradan Türkiye İş Bankası A.Ş. Kültür Yayınları müşavirliğine getirildi. Türkiye İş Bankası Halkla İlişkiler müdür yardımcısıyken, kendi isteğiyle emekli oldu
(haziran 1977). 1979’da eşi Ulufer Oğuzcan’la birlikte İstanbul’da Ümit Yaşar Sanat Galerisi’ni kurdu, yönetti.

İlk şiirleri 1940’ta Yedigün dergisinde çıktı. Daha sonraki zaman içinde İstanbul, Büyük Doğu, Varlık, Yücel, Türke Doğru, Toprak, Hisar, Çığır ve başka dergilerde şiirlerini yayımladı. Şiir kitapları ve antolojiler dışında şiir plakları, şarkı sözleri ve yergileriyle de yaygın bir üne kavuştu.25. Sanat Yılı Jübilesi yapıldı. 1967’ye kadarki sanat yaşamı bir kitapla da bir araya getirildi.Yoğun bir biçimde işlediği aşk, özlem, ayrılış konuları, büyük oğlu Vedat’ın ölümü (1973) sonrası ölüm temasına dönüştü. Ümit Yaşar, şiir serüvenini 5 döneme ayırdı. Bunlar Uyanış (1941-1954), Arayış (1954-1960), Çalkalanış (1960-1964), Kaynayış (1964-1970), Duruluş (1970-1982) adlarını taşır.

Ümit Yaşar Oğuzcan’ın Eserleri

Ümit Yaşar Oğucan Şiir Kitapları

İnsanoğlu (1947),
Deniz Musikisi (1949),
Dillere Destan (1954),
Dolmuş (1955),
Aşkımızın Son Çarşambası (1955),
Bir Daha Ölmek (1956),
Kör Ayna (1957),
İki Kişiye Bir Dünya (1957),
Beni Unutma (1959, seçme şiirler),
Karanlığın Gözleri (1960),
Akıllı Maymunlar (1960),
Seninle Ölmek İstiyorum (1960),
Üstüme Varma İstanbul (1961),
Sahibini Arayan Mektuplar (1961),
Yeni Dünya Rekoru (1961),
Sevenler Ölmez (1962),
Çigan Gözler (1962),
Ötesi Yok (1963),
Hüzün Şarkıları (1963),
Bir Gün Anlarsın (1965),
Sadrazamın Sol Kulağı (1965),
Mihriban’a Şiirler (1965) ,
Taşlar ve Başlar (1966),
Seni Sevmek (1966),
İnşallahla Maşallah (1966) ,
Toprak Olana Kadar (1968),
Göbek Davası (1968),
Ben Seni Sevdim mi (1968),
Halktan Yana (1969),
Aşk mıydı O (1969),
Önce Sen Sonra Ben (1971),
Rubailer (1972),
Yalan Bitti (1975),
En Eski Yalnızlığımdın Sen Benim (1978),
Dikiz Aynası (yergi şiirleri, 1982),
Acılar Denizi (1977).
Şiirle 40 Yıl (1982) (seçme şiirlerinden oluşan bir antoloji)

Kaynak: edebivizör editörleri tarafından (Hayat Dergisi 1964, Varlık Dergisi 1962, Çerçeve Dergisi 1963, Anahtar Dergisi 1957, Ekin Dergisi 1964, Yelpaze Dergisi 1961, Bir Konuk Bir Görüş, Çağrı Dergisi 1961, Demokrat İzmir 1963, Ümit Yaşar oğuzcan Anılar, Düşünceler, Özgür Yay.) dergi ve kitaptan kısaltılarak alınmıştır

Bir Cevap Yazın

Top